The Hours, waar literatuur, toneel en opera samenkomen

0
297

De beroemde Engelse schrijfster Virginia Woolf schreef in 1925 ‘Mrs. Dalloway’ over een dag uit het leven van Clarissa Dalloway. Het verhaal speelt zich af in het Interbellum. Als vrouw van een politicus heeft Clarissa vooral een sociale rol. Hoewel haar huwelijk gebaseerd is op een leugen, blijft ze positief doorgaan met het organiseren van feesten. Virginia Woolf beschrijft alle personages die bij zo’n feest aanwezig zijn. In een stroom van gedachten krijgen we een genuanceerd beeld van de vrouw uit de jaren ’20 waarin onderwerpen als feminisme, homoseksualiteit en psychische problemen aan bod komen.

Deze opera is op zondag 8 januari om 13.45 uur (recorded) te zien vanuit The Metropolitan Opera in New York op het witte doek in de Grote Zaal van Theater de Speeldoos. Voor meer informatie over de opera en kaarten kan men terecht op http://speeldoosbaarn.nl/opera

De Amerikaanse schrijver Michael Cunningham was zo gefascineerd door Virginia Woolf’s manier van schrijven in ‘Mrs. Dalloway’, dat hij in 1998 daarop voortborduurde in ‘The Hours’, de werktitel die Virginia Woolf gebruikte. Cunningham beschrijft niet alleen Virgina Woolf uit de jaren ’20 in Los Angeles, maar ook een vrouw uit de jaren ’40 in Londen. De derde vrouw, Clarissa, plaatst hij vervolgens in New York eind 20ste eeuw. Drie vrouwen dus uit drie tijdsperiodes en drie verschillende delen van de wereld die ieder worstelen met de vraag hoe je jezelf kunt zijn als je in een sociaal keurslijf zit. Alle drie proberen ze op eigen wijze hun vrijheid te realiseren. Hun zoektocht heeft grote gevolgen voor hun omgeving. Voor Cunningham betekende ‘The Hours’ zijn internationale doorbraak.

Het succes van de novelle ‘The Hours’ was groot en werd bekroond met de Pulitzer prijs. Ook de film onder de gelijknamige titel kreeg mede dankzij het geweldige acteren van Meryl Streep, Nicole Kidman en Julianne Moore lovende recensies. Dat leverde een Oscar-overwinning op.

De Amerikaanse componist Kevin Puts heeft de eer gekregen om het verhaal uit ‘The Hours’ om te werken tot een opera. Operadiva’s Renée Fleming, Joyce DiDonato en Kelli O’Hara stonden direct klaar om het avontuur aan te gaan. Puts heeft er een romantische opera van gemaakt waarin hij muziek uit de drie verschillende tijdsperiodes tot klinken heeft gebracht en speciaal voor deze drie solisten heeft gecomponeerd. Daarbij heeft hij rekening gehouden met de smaak van een breed publiek. Het orkest, onder leiding van de wereldberoemde dirigent Yannick Nézet-Séguin, zal ongetwijfeld een topprestatie leveren.

Zowel het boek ‘The Hours’ als het toneelstuk en de film onder dezelfde titel zijn inmiddels klassiekers geworden. Het zou mij niet verbazen als dat ook gaat gebeuren met de opera The Hours. Het zal hoe dan ook een spannende ervaring worden als we de uitkomst van dit grote avontuur op 8 januari in Theater de Speeldoos gaan beleven.

Inleiding
Musicologe drs. Henriët Griffioen verzorgt om 13.45 uur een inleiding bij deze opera. Zij studeerde Schoolmuziek en Piano aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Werkzaamheden o.a. docent HOVO (Hoger Onderwijs Voor Ouderen), VU Amsterdam, docent muziek- en cultuurgeschiedenis Conservatorium Rotterdam en muzieksamensteller NPS-Radio 4. Zij geeft regelmatig inleidingen op concerten en opera’s. Haar ‘MuziekInstituut Griffioen’ in Laren (www.miglaren.nl) is gericht op cursussen en lezingen over muziekgeschiedenis en op het geven van pianoles.