Invloed van station Baarn al 150 jaar zichtbaar

0
200
Station Baarn
Station Baarn

In 1874 werd station Baarn geopend, tegelijk met de spoorlijn. Dit ging niet zonder slag of stoot. De spoorwegmaatschappij moest de grond verwerven om er het spoor over te kunnen aanleggen. Er was ook de nodige weerstand tegen dit fenomeen. De plannen voor een spoorverbinding tussen Amsterdam via Amersfoort naar Duitsland kwam van de tekentafels in de hoofdstad. Het bedrijfsleven in Amsterdam wilde graag het handelswaar afkomstig uit de koloniën via een spoorverbinding naar onze oosterburen vervoeren.

Toen de plannen rondom de de spoorlijn bekend werden, wilde Prins Hendrik, de broer van koning Willem III, graag een aftakking van de Oosterspoorlijn – die liep van Amsterdam naar Zutphen – naar zijn eigen woonpaleis in Soestdijk. De jaloerse koning stak daar een stokje voor omdat hij zelf niet eens beschikte over een aftakking van Apeldoorn naar Paleis het Loo. Willem III was van mening dat ‘alleen de koning een eigen spoorverbinding mocht hebben’. Ter compensatie voor prins Hendrik, die toen Paleis Soestdijk bewoonde, kreeg hij zijn eigen koninklijke wachtkamer op station Baarn. Prins Hendrik stond dus grond af voor de aanleg van de spoorbaan.

Hotelvoorzieningen
Vanaf dat moment werd Baarn behalve voor de Oranjes ook beter bereikbaar voor onder andere de welgestelde bewoners van Amsterdam. Zij konden hier grond verwerven en er een huis op bouwen en dagelijks met de trein op en neer naar Amsterdam reizen. Zo ontstond Hoog Baarn met zijn riante villa’s. Ook toeristen konden veel makkelijker in Baarn komen. De vele hotelvoorzieningen die toen werden gebouwd hebben hier zeker van mee geprofiteerd.

Amsterdammers
Baarn groeide hierdoor van boerengemeenschap door naar een rijk villadorp. Ook tegenwoordig zien we dat mensen uit de Randstad de betrekkelijke rust van Baarn opzoeken en de drukte van de grote steden ontvluchten. Ook Soest profiteert daarvan. De Amsterdammers laten in de stad immers een goed verkoopbare woning tegen een hoge prijs achter. Zij komen bij de Baarnse en Soestermakelaars terecht en hebben een behoorlijk bedrag te besteden op de koopwoningenmarkt. Overbieden is aan de orde van de dag. Het grote voordeel voor deze groep is dat ze in de Randstad kunnen blijven werken, omdat Baarn een prima spoorverbinding heeft. Naar alle windrichtingen. Wie had 150 jaar geleden kunnen bevroeden dat dit in 2024 nog steeds het geval is.

Tekst: redactie Eemland 1, met dank aan de Historische Kring Baerne.