Meander Medisch Centrum introduceerde woensdag officieel vier zogeheten klantbeloften waarmee het ziekenhuis invulling geeft aan de ambitie om mensgerichte zorg te leveren. Echt contact, oprechte aandacht, persoonlijke keuzes en samenwerking is wat Meander belooft in de omgang met patiënten en hun naasten en tussen medewerkers onderling.

Karin van der Goot, manager P&O: “Wij hebben patiënten en medewerkers gevraagd wat onze zorg speciaal maakt of zou moeten maken. Bovenaan de lijst van veelvoorkomende antwoorden stonden woorden zoals aandacht, contact, gezien worden, de beste zorg en samenwerken. Waar we vroeger dachten vanuit de gedachte ‘de patiënt centraal’ veranderden we van mening en kwam de focus te liggen op ‘de mens centraal’. En dat geldt niet alleen voor patiënten maar ook voor medewerkers. Uiteindelijk zijn hier vier klantbeloften uit naar voren gekomen die heel goed aangeven wat patiënten van ons mogen verwachten.”

Al jaren doet Meander onderzoek naar de tevredenheid van patiënten over de behandeling en de bejegening. Het afgelopen jaar zijn ook de klantbeloften onderzocht en blijkt dat 91% echt contact en 86% oprechte aandacht ervaart tijdens het zorgproces. Karin van der Goot: “We kunnen nog zeker een stapje extra zetten met name als het gaat om persoonlijke keuzes en samenwerking. De stap naar mensgerichte zorg in een mensgerichte organisatie is geen sprintje maar een kwestie van lange adem. Ik ben blij dat we kunnen uitlichten waar we trots op zijn en concrete stappen zetten waar we kunnen verbeteren”.